Aantal verkochte woningen daalt na vijf jaar onafgebroken groei

Geplaatst door: Enzo van Bambost | 5 juni 2017

In de eerste vier maanden van dit jaar is er elke maand een lager aantal huizen verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. Afgelopen maand heeft het Kadaster de cijfers van het aantal verkochte huizen bekend gemaakt.

Daarmee lijkt het erop dat de onafgebroken groei van woningverkopen van de afgelopen vijf jaren, die in 2013 begon, tot een einde is gekomen.

Afgezet tegen het verleden staat het aantal verkochte huizen nog steeds op een zeer hoog peil maar er is wel een daling ingezet. Als je kijkt hoeveel huizen er in de afgelopen twintig jaar verkocht zijn zijn er alleen in de eerste vier maanden van vorig jaar meer woningen verkocht dan dit jaar.

De dalingspercentages van de vier maanden zijn als volgt: In januari werden er 3,1 procent minder woningen verkocht dan vorig jaar, in februari was dat 9,1 procent, maart 7,7 procent en april 2,6 procent.

Trends

Het kadaster signaleert verder een aantal trends in de verkoopcijfers dit jaar. Zo verkochten woningen van het type ‘twee-onder-een-kap’ alsmede appartementen minder goed dan andere typen woningen. Dat geldt ook voor vrijstaande woningen, maar daar is de daling minder groot. Daarentegen is bij hoek- en tussenwoningen een geringe stijging waarneembaar.

Verder blijkt uit de cijfers van het Kadaster dat steeds minder jongeren een woning kopen. Zo is dit jaar het aantal kopers jonger dan 35 met 5,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Zij maakten in april van dit jaar 44,3 procent uit van het totale aantal woningkopers. In 2008 was dat percentage nog 55. Een forse daling dus.

Daarentegen neemt het aantal woningtransacties onder ouderen (leeftijdscategorie 45-65) juist toe. Vergeleken met de situatie in 2008 bedraagt de stijging bijna 28 procent. Ook bij gepensioneerden is er sprake van een stijging.

Hypotheken

Verder is het aantal hypotheken in april dit jaar met bijna 9 procent gestegen vergeleken bij april vorig jaar. Het aantal kwam uit op 26.403.

In de maanden januari tot en met maart was er echter nog sprake van een daling. De stijging van april heeft de daling van januari, februari en maart echter bijna geheel gecompenseerd, zodat we nog niet kunnen vaststellen dat de stijging van het aantal afgesloten hypotheken zoals die de laatste jaren was waar te nemen is heeft plaats gemaakt voor een dalende trend.