Europees parlement besluit tot strenge aanpak wanbetalers

27 Oktober 2010

Europese bedrijven en instanties kunnen voortaan minder makkelijk onder een betalingstermijn van 30 dagen uitkomen.

Europese bedrijven en overheden die hun rekeningen niet binnen 30 dagen betalen, moeten een extra rente van 8 procent gaan betalen. Over deze maatregel zijn de EU-lidstaten en het Europees Parlement het eens geworden, zo heeft huidig EU-voorzitter België onlangs bekendgemaakt. De maatregel heeft als doel te zorgen voor een betere betalingsmoraal.

De lidstaten van de Europese Unie krijgen twee jaar de tijd om de maatregelen in te voeren. Van bedrijf naar bedrijf mag het voldoen van een rekening tot 60 dagen worden uitgesteld, maar alleen als beide partijen akkoord gaan en de afspraak in het contract wordt opgenomen. Een verdere verlenging is alleen mogelijk als dat niet ‘onbillijk’ is voor de schuldeiser. Overheden mogen hun betalingen nooit langer opschorten dan 60 dagen. Bron: Financieel Management