Wat is beneficiair aanvaarden van erfenis?

Beneficiair aanvaarden van erfenis is een van de drie manieren waarop een erfgenaam een erfenis kan aanvaarden. Een erfenis bestaat doorgaans uit bezittingen en schulden. De schulden kunnen echter de bezittingen ook overtreffen, en dan worden de erfgenamen, die de erfenis hebben aanvaard, automatisch aansprakelijk voor die schulden.
Dit kan voorkomen worden door een nalatenschap beneficiair ofwel onder voorrecht van boedelbeschrijving te aanvaarden. Op die manier hoeft de erfenis vervolgens niet geaccepteerd te worden. De erfgenaam kan alleen voor deze manier van aanvaarden kiezen als hij zich nog niet heeft gedragen alsof hij de nalatenschap onvoorwaardelijk heeft aanvaard (door bijvoorbeeld alvast bezittingen van de overledene mee naar huis te nemen of door in de auto van de overledene te gaan rondrijden).

De andere twee manieren om een erfenis te aanvaarden zijn: 1. Zuiver aanvaarden en 2. Verwerpen.

Heeft u interesse?

Neem contact met ons op of vul het contactformulier in.

U kunt ons bereiken via:
Telefoonnummer: 020-67 23 094
E-mail: info@hvbjuristen.nl