Crisis houdt aan: Nederland bezuinigt massaal

Geplaatst door: Enzo van Bambost | 10 Mei 2013

Uit recent onderzoek (maart 2013) naar bezuinigingsstrategieën blijkt dat ruim zeventig procent van de Nederlanders (uit alle inkomensgroepen) in 2012 heeft bezuinigd. Dit percentage is nog niet eerder zo hoog geweest. Zelfs 24 procent van de overgebleven groep die niet eerder bezuinigde heeft nu aangegeven dat wel te gaan doen. De aanhoudende crisis en de bezuinigingsmaatregelen van het kabinet zijn de belangrijkste oorzaak: de Nederlandse economie zal dit jaar sterker krimpen dan gedacht. Consumenten houden daardoor massaal de hand op de knip. Een groot deel van deze groep heeft het idee dat zij niet nog meer kunnen bezuinigen dan zij hiervoor al hebben gedaan. Vaak genoemde posten waarop men bezuinigt zijn de zogenaamde luxeproducten zoals tv/computers/geluidsdragers, uit (eten) gaan, abonnementen op dag-, week-, en maandbladen en de vakantie.

De bezuinigingsstrategie van de Nederlander kan worden verdeeld in vier fases, volgens trendwatcher Goos Eilander en hoogleraar economische psychologie Fred van Raaij

De eerste fase kenmerkt zich door het kopen van zoveel mogelijk aanbiedingen – 86 procent van de Nederlanders doet dat al. De tweede fase behelst het bezuinigen op diensten en producten, bijvoorbeeld theaterbezoek of uitgaan. Ongeveer 75 procent van de onderzoeksgroep voert dit al door. De derde fase bestaat uit het niet klakkeloos nieuwe producten aanschaffen als iets ook nog zou kunnen worden gerepareerd – 60 procent koopt duurzame degelijke artikelen die langer meegaan. In de vierde en laatste fase kiest de Nederlander voor het beëindigen van abonnementen en andere extraatjes zoals niet met vakantie gaan, de auto wegdoen. Men probeert zo lang mogelijk om niet in deze fase te geraken, doch 60 procent is hierin al aanbeland en 9 procent van hen heeft de auto aan de kant gezet. Een ingrijpende fase, die de leefwijze van veel Nederlanders aantast.

Het is duidelijk dat de meeste huishoudens het zwaar hebben. Er worden allerlei trucjes toegepast en bovengenoemde fases worden ook door elkaar heen gebruikt om rond te komen. En het zal steeds moeilijker worden, het is tenslotte al het vierde jaar op rij waarin de meeste Nederlanders met een koopkrachtverlies te maken hebben. Ook is in het Nibud-onderzoek duidelijk naar voren gekomen dat veel Nederlanders geen idee hebben wat hun inkomsten/uitgavenpatroon inhoudt. Veel mensen (zo’n 30 procent) houden geen kasboek bij, terwijl dat nou juist de beste manier is om te zien op welke posten er bezuinigd kan worden.

Trustoo pro badge