Woningbemiddelaars incasseren ten onrechte miljoenen

Geplaatst door: Enzo van Bambost | 26 Mei 2011

Uit onderzoek van de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) is gebleken dat zeer veel woningbemiddelaars bemiddelingskosten berekenen aan zowel de huurder als de verhuurder terwijl dit in strijd is met de Nederlandse wetgeving.

Zo blijken veel woningbemiddelaars bij het totstandkomen van een huurovereenkomst de huurder een vergoeding ter hoogte van een maand huur in rekening te brengen terwijl zij hetzelfde bedrag bij de verhuurder incasseren.

Ook worden er bijvoorbeeld contractkosten van € 400,- in rekening gebracht terwijl uit jurisprudentie is gebleken dat zulke hoge kosten als onredelijk worden bestempeld.

Op deze manier hebben veel woningbemiddelaars de afgelopen jaren ten onrechte tientallen miljoenen euro’s ten onrechte geïncasseerd bij honderdduizenden huurders.

De stichting is geschrokken van de enorme omvang waarop huurders en verhuurders benadeeld zijn. In eerste instantie ging de stichting ervan uit dat het om individuele gevallen zou gaan maar uit het onderzoek is gebleken dat het om een behoorlijk aantal woningbemiddelaars gaat die hun provisie zowel bij de huurder als de verhuurder incasseren. Volgens een woordvoerder van de stichting is de Hoge Raad er heel duidelijk in dat het in veel gevallen niet is toegestaan om kosten in rekening te brengen als je twee opdrachtgevers dient.

De stichting zal via een collectieve rechtszaak woningbemiddelaars die in de fout zijn gegaan gaan aanpakken. Daarnaast wil zij ook de politiek ertoe aanzetten om een eind te maken aan dit excessieve gedrag van sommige bemiddelaars. Iedereen die benadeeld is kan zich via de website huurverlies.nl aanmelden voor een zgn. ‘class action’ procedure.