Eenmalige incasso kan een onhandig betaalmiddel zijn. Er valt makkelijk mee te frauderen en soms is het een langdurig proces om problemen te achterhalen. Toch maken enkele grote webwinkels nog steeds gebruik van deze mogelijkheid van betalen.

Uit een recente steekproef bij dertig webwinkels door de Consumentenbond blijkt dat het zeer eenvoudig is om misbruik te maken van andermans rekeningnummer door bij een eenmalige incasso van een internetbestelling het rekeningnummer van iemand anders op te geven.
De Consumentenbond adviseert webwinkels dan ook niet langer eenmalige machtigingen zonder handtekening te gebruiken.

Bij een eventuele klacht van de geïncasseerde hebben de banken geen andere optie dan het geld direct terug te storten, wat zelfs tot ruim een jaar na de incasso nog mogelijk is. Het komt soms voor dat de complete jaarwinst van een webwinkel in rook opgaat. Toch hoeft een webwinkel niet altijd het geld terug te storten en neemt de bank het probleem op zich.

Aangifte doen blijkt zinloos te zijn. Er wordt pas actie door de politie ondernomen als het IP-nummer, e-mailadres of afleveradres van de fraudeur in tientallen of honderden aangiftes voorkomt. Als reactie op de fraude via eenmalige incasso heeft de politie een online meldpunt gestart.