Schuldeisers straks wellicht buiten spel door incassostop

Geplaatst door: Enzo van Bambost | 10 Maart 2011

De Tweede Kamer gaat een onderzoek instellen naar de mogelijkheid om een incassostop voor schuldeisers in te bouwen in het minnelijk schuldhulptraject.

Over de vraag of gemeenten straks de wettelijke mogelijkheid moeten krijgen om schuldeisers tijdelijk in de wacht te zetten zijn CDA en VVD verdeeld. Gisteren heeft een Kamermeerderheid ingestemd om eerst een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar de haalbaarheid en de wenselijkheid van een incassostop alvorens hierover een besluit te nemen.

Het idee is om schuldeisers, die zich niet bij een akkoord voor de aanpak van de schulden aansluiten, maximaal zes maanden in de wacht te zetten, zodat in die periode zaken opgelost kunnen worden.

Een Kamermeerderheid ziet dit idee wel zitten, maar de VVD voelt er echter weinig voor en vreest voor een toename van de kosten voor de overheid. Staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken schat dat de kosten van het invoeren van zo’n incassostop in het gemeentelijke schuldhulptraject kunnen oplopen tot 30 miljoen euro. Daarnaast kunnen volgens hem schuldeisers, die ondernemer zijn, hierdoor zelf in de financiële problemen komen.

PvdA en CDA zien de dreiging van een incassostop juist als een effectief middel voor zelfregulering, aangezien schuldeisers zich sneller zullen aansluiten bij een akkoord waardoor geld kan worden bespaard op de schuldhulpverlening.