Huurverhoging per 1 juli 2011 bekend

Geplaatst door: Enzo van Bambost | 30 Maart 2011

De jaarlijkse huurverhoging voor huurwoningen per 1 juli 2011 bedraagt maximaal 1,3%. Dit is vandaag door minister Donner aan de Tweede Kamer bekend gemaakt. Met deze aanpassing wordt de inflatie gevolgd, zoals dat in het regeerakkoord is afgesproken.

Daarnaast is in het regeerakkoord afgesproken dat in gebieden, waar een tekort aan woningen is, het aantal woningwaarderingspunten, afhankelijk van de WOZ waarde, maximaal zal worden worden verhoogd met 25 punten. Deze verhoging zal overigens niet van toepassing zijn op lopende huurcontracten. Daarop zal alleen de jaarlijkse huurverhoging van toepassing zijn, aldus minister Donner.

De eerder aangekondigde extra huurverhoging van 5% voor scheefwoners, die per 1 juli 2011 gepland stond, gaat definitief niet door. De planning is nu om deze per 1 juli 2012 in te voeren.

De Woonbond vindt de plannen van het kabinet om de woningwaarderingspunten in gebieden met huizenschaarste te verhogen met 25 punten ongehoord. De bond voorziet een explosie van de huurprijzen waardoor huurwoningen onbetaalbaar zullen worden. Daarnaast zal de doorstroming volledig tot stilstand komen. Starters en huurders die moeten verhuizen zullen hiervan de dupe worden, aldus de Woonbond.